måndag 5 mars 2012

Fjärilar, pusselbitar och meningen med livet.

Foto: Jag och ClipArt

Det handlar om kontraster. Det är därför det kan kännas tungt ibland.
Från botten till ännu längre är det ganska kort. Det är inte så stor skillnad mellan "dåligt" och "dåligt".
Ibland, som nu, då jag befinner mig i lyckans värld är hoppen längre... Det gör att kontrasterna märks.
Och jag kan bli rädd. Då jag känner hur jag faller. Även om det dåliga i lyckan är bättre än det bra i mörkret.
Kontraster.
Men jag ska härda ut.
Jag måste räkna med att det kommer dippar ibland. Att det alltid finns saker som kan behöva förändras.
Jag tänker inte låta rädslan slita lyckan ifrån mig.

Jag hade en vision för några dagar sen, under natten om jag minns rätt, som en dröm. Jag är inte säker när det var, kan lika gärna vara under dagtid. I alla fall fick jag se mitt liv format som ett pussel. Varje bit innehöll en del av mitt liv. Jag som bebis, jag som barn, jag som lycklig, jag som ledsen. Allt fanns där. Men en bit saknades. Som det hela tiden gjort. Det har saknats en pusselbit. Jag har inte förstått hur mitt liv hänger ihop. Men i denna vision såg jag att en fjäril flög från fjärran, bärandes på den sista pusselbiten. Som att livet fått ett mönster, en mening. Och det har det. Mitt liv har en mening, jag kan se det nu. Alla mina fasor och glädjeämnen som barn vet jag nu hur det sitter ihop med delar ur idag. Jag förstår varför jag gått igenom sådant mörker. Och pusselbitarna är på plats.

Jag vet min mening. Min mening är att leva klart livet. Jag är inte klar än.
Meningen är inte att jag ska förlora, jag är inte redo att lämna livet, hur självklart det än känts i de mörkaste stunder.

Livet har en mening, meningen är livet.

Visionen ska bli en skapelse av min kreativa sida, ett litet projekt!
Värme och kärlek, Yasmine

1 kommentar:

  1. Det kommer komma dippar ibland som du skriver då får man försöka komma i håg att man kommer att komma vidare igen. Och dipparna är också ett bevis att man är på väg. För det är när man behöver ta ett steg bakåt som man ibland kan inse att man tagit flera steg framåt.

    SvaraRadera