lördag 28 juli 2012

Tre dagar på landet/boken "skamfläck"

Hej där, ber så hemskt mycket om ursäkt att jag missat två heeela daaaaaar'.

Mitt gamla, självföraktande jag, vrider på sig av obehag och suckar åt min patetiska mening som ger sken av att jag överhuvudtaget har märkts tidigare. Men mitt nya starka försök till bättre självbild, sitter kvar och låter texten stå, trots obehag och suckar. Nåväl.

I tordags kom N hit, och pappa drog med mig och lillebror till landet. Där har vi varit tills idag. På torsdagen lekte vi med fina M, lillkusinen jag pratat om tidigare.
- Farmor, kom och lek!
- Farmor ska bara äta upp förs...
- FARMOR, jag vill leka!
- Yasmine ska bara berätta klart lite om sin vistelse på stranden.
- Jajajaaaa, jag vill inte höra, JAG VILL LEKA! Här har du skalman. Skalman säger  "hej Yasmine" och vänder sitt huvud snett åt sidan och ler. (Var har hon snott min skrivarkonst? hehe)
- M, jag följer med dig... säger jag.
- Då ska vi leka kurra gömma! Du gömmer dig bakom trädet där så letar jag. Sen ska du hjälpa mig att gömma mig, så ska du hitta mig sen.
- ok... ej. Jag ska bara dricka upp. *två sekunder går*
- Yasmiiiiiiiiiiiiiiiine, har du druckit uuuuuuuuuuupp nuuuuu!!!!???

Typexempel på bestämd och söt dam.

Vi åt vid fem, lekte lite till och somnade efter lite fika. På fredagen badade M efter en liten båttur, medan jag, pappa och lillebror gjorde oss i ordning. Sedan drog vi till Örat (Öregrund) och kikade i affärer/åt glass. M såg lite glatt [not] överaskad ut när hon smakade papps lakritsströssel. Efteråt handlade vi i en billighetsaffär + coop, försökte hålla ihop min väska som hölls samman av två trådar, och åkte hem och åt. Efter maten blev det att skicka iväg min novell till UM/Bonnier Carlsens novelltävling och heala farmor. Jag ordnade en särskild rökelse, i form av doftande blommor/träbitar som man lägger på glödande kol. "Orakel" heter doften som vi faktiskt köpt i Östhammars andliga butik (som dessvärre stängdes ned efter en sommar), och den öppnar upp kronchakrat mer. Så jag matade in all möjlig info om gamla släktingar jag fick kontakt med, farmor bekräftande informationen och så healade jag henne tills jag var beredd att somna på fläcken.

Idag gick vi på loppis, som varje års lördagar. Hittade en kjol för 20, och två väskor för 20 styck. 60 spänn för tre fullt fungerande plagg/saker som jag kommer ha användning för. Halv 12 drog vi hem igen.

Läser "skamfläck" som jag tidigare skrev om, är nästan klar. En VÄLDIGT viktig och relevant bok. Man får följa två tjejer och en kille, alla trasiga med dysfunktionella familjer och ofta svår bakgrund. Alla tre är delvis "helt vanliga" på ytan, så ingen kan ana att alla tre lider av ett självskadebeteende där de har väldigt destruktivt sex för pengar. Jag var nära till tårar i slutet, så oerhört gripen blir man. Man tänker för en sekund "hur kan man göra så här mot sig själv..." innan man inser att ens egna anhöriga ställt sig den frågan i 5 år. Det gör ont, jag önskar INGEN annan det helvetet, ingen förtjänar det livet - vad för självskadebeteende det än handlar om. Få förstår att detta föregår i Sverige IDAG, 2012 och att det kan drabba precis VEM SOM HELST. Personerna i boken kommer från tre skilda samhällsklasser trots att de har mer gemensamt än vad de inte har gemensamt. Det gäller att vi öppnar våra ögon. Misstänker du att någon mår så dåligt - dra dig INTE från att fråga. Det är vanligt, och personerna berättar sällan om vi inte frågar flera gånger. Ge ALDRIG upp. Detta får inte fortsätta. Här går den att köpa på adlibris.

Nu ska jag ned och äta fisk, sedan tänkte jag skriva lite på självbiografin eller läsa klart boken. Kanske blir det någon film.

Värme och kärlek, Yasmine

1 kommentar:

  1. Vilket stort vittnesbörd, jag är Torpey Clare och har varit gift, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min man, då hänvisades jag till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en kärleksförtrollning på mig och fick min EX tillbaka till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig, släpper jag hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap. greatbabaogbogotemple@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också med att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera