måndag 9 juli 2012

Bara en tankeställare (romantisering och sjukdomsfokusering)


Detta inlägg är inte skrivet för att döma eller anklaga. Jag skriver detta i ren välmening med en viss grund av upprördhet och rädsla. Det är väldigt sällan jag ser en människa som dålig eller ond. I och med att jag tror på godhet, tror jag på en viss typ av ondska, men säger att jag ogillar handlingar istället för människorna som utför handlingarna. Detta är egentligen inte riktat till en eller fler personer, utan till allmänheten, däremot vet jag att det finns människor som behöver höra orden.

Det är få som lyckas uppehålla en positiv fasad i alla väder. Att vara positiv jämt kan innebära en undergång för personer som alltid ler utåt. Jag är som person positiv, men är heller inte alltid den positiva Yasmine med livsglädje. Jag tror på balans. Yin och yang, allt kräver motpoler. För att visa det ytterst ljusa i livet, behövs en kontrast. Min blogg skulle inte ha ett djup om jag ständigt var hurtig – ingen realism, för livet ser inte ut så. Mitt liv har varit rent utsagt fruktansvärt, och jag förvånas själv över min positivitet. Många undrar hur jag överhuvudtaget kan le. Alla har inte den förmågan - jag har inte alltid heller den förmågan - men jag har valt att inte bli bitter.

Jag har länge fasat över den sjukdomsfokuserade gruppen människor på internet (precis som jag skrev här.). Det handlar om (främst) unga tjejer, som utmålat och poetiskt beskriver deras oerhört kassa mående i triggande former med hopplöshet, självmordstankar och självskador. Hade det stannat i harmlösa ord och kortfattningar hade jag inte blivit lika skrämd, men nu handlar det om beskrivningar av självskador på romantiserande och oerhört utmålade sätt. Verktyg beskrivs och hopsätts med romantiska ord, som om dessa hemska beteenden vore något att glorifiera. Det handlar om blottande bilder på sönderskurna armar, sjukhusarmband, britsar och droppställningar. Diagnoser blir användarnamn, mediciner fläks ut i exakta doser och ständiga poem där mörker beskrivs i vackra fraser och svåra psykiatriska ord. Inte ofta kommer ett svårt hot med antingen kryptiska utlägg eller helt enkelt, kortfattat; ”jag orkar inte mer, nu tar jag livet av mig, farväl”.

Bilder läggs ut, bilder kommenteras. Allt omfattar sjukdom och psykiatri, varje dag, hela tiden. Men om det nu är så? kan man tänka. Vad ska jag annars skriva? Där finns en sanning. Men det som händer, är att man skapar en ond cirkel. Är det allt du skriver, kan det å andra sidan BLI allt du är. Går det då inte att vända cirkeln, göra den ljus? Alla "lögner" där du uttrycker hur mycket liv som ändå finns BLIR en sanning. Sanningen kan vara, att det blir vad du gör det till. Med tankar kan du göra mycket. Du kan tänka dig lugnare. Du kan tänka dig till ångest. Om det är dina tankar som driver dig till självskador, kan då inte tankar även hindra dig ibland? Det är svårt, det tar tid, men det går. Och det är i slutändan värt det. Annars fastnar man.


Självklart har vi som mår dåligt inget att skämmas över! Fördomar om psykisk ohälsa är många – och dessa ska vi utrota! Däremot måste vi som bloggar tänka på att det även finns folk som läser, och trots att det är en sanning, finns det bättre sätt att hantera sanningen på. Du skriver det inte i en dold dagbok, utan blottat och öppet för världen att läsa. Även för psykolog och människor som kan hantera den brutala sanningen, och blir klokare på det. Men de som ser texterna som beskriver självskador och bilder på nysydda ärr, är även de som är där du var för några år sedan. De som precis har börjat. De som ser bilderna, tänker "jag har inte lika många ärr, ingen kommer ta mig seriöst" och två minuter senare gör några nya sår. De som kanske sitter där du är om några år. Om du visste att du kunde stoppa det från att hända, skulle du göra det då? Faktum är, att du kan det.

Jag kan förmoda att det finns de som tänker på sin egen vinst, men faktum är att de inte heller vinner på det. Jag har sett kommentarer på bilderna som säger ”så mycket skar jag mig också igår”, vilket mycket väl kan leda till att du planerar en ännu värre självskada nästa gång. Om möjligt kan kommentarerna säga ”vad mycket du skurit dig vännen, tycker synd om dig” vilket ger dig något som kallas ”medlidande”.  Jag känner också med dessa personer, även om jag tycker deras beteende kan vara skrämmande. Inte ”lider med” utan ”känner med”.  Unga som gamla med psykisk ohälsa behöver MEDKÄNNANDE, inte MEDLIDANDE. Medlidande prisar lidandet. Empati kan faktiskt ge en kick, vilket är rätt i dess rätta sammanhang. Men om kickarna gör att personen uppehåller sin sjukdom, sitt lidande, är det då det personen behöver?

Målet som det verkar är pepp och friskhet. Men målet som det är, må vara ännu starkare mörker. Allt blir motsägelsefullt och ord som ”kämpa, du klarar det” blir utan substans då nästa fras lyder ”jag mår också så dåligt så jag vill ta mitt liv”. När hot förekommer, blir jag faktiskt upprörd. Samtidigt tänker jag, dessa personer kanske inte kan hjälpa det? Och det kan stämma, men precis som att min lillebror med högfungerande autism måste lära sig sociala koder, kanske dessa personer måste lära in ett annat beteende. För att kunna må bättre, och hjälpa jämlikar. Kan jag vara en av de som öppnar unga tjejer och killars ögon, om så bara lite, är det så jag vill göra. Detta måste stoppas i tid. Och för all del – sjukvårdspersonal som uppehåller detta!

Psykiatrin behandlar sjukdom. Inget konstigt? Men om vi istället skulle få det att se ut så här: psykiatrin behandlar friskhet. Det är "sjuka" personer som kommer in. Men friska människor är så de bör komma ut. Om vi istället skulle öka det friska... istället för att minska det sjuka? Genom att uppehålla, bekräfta, sjukdom - sätter vi bara ett namn på det. Ett namn som ska ge behandling, men i många fall ger det bara mediciner som hjälper i några månader och sedan förstör. I papper skrivs uttryckligen "svårt sjuk patient" och personen som i själva verket skulle behöva benämnas "frisk med en sjukdom" får en bekräftelse på att - ja, jag är svårt sjuk. Börjar försöka passa in i det begreppet, även när den blir bättre. Vågar inte bli bättre, för då kanske den inte får hjälp. Håller krampaktigt kvar vid sjukdom. Tillslut försvinner allt friskt, och då är det redan försent. Självklart ska det tas på allvar, med sjukdom! Men det kan göras på olika sätt. Framhäv friskhet utan att förneka sjukdom. Blunda inte för mörkret - men prioritera det inte! Balansera sjukdomssnack med friskhetssnack. Balans - yin och yang.

Jag har tidigare inte vågat uttrycka såna här åsikter. Men jag känner att det är rätt i tiden nu. Jag vill väcka andras ögon, ge en tankeställare, påverka till det positiva. Det är detta jag vill föreläsa om. Och då det kommer ur Yasmine, 20 år, före detta självskadare med stor erfarenhet av psykisk ohälsa – är det inget dömande utan en tanke!

Vad tycker ni? 

Tack!
Ljus och friskhet, Yasmine


2 kommentarer:

  1. Här blev det flera ämnen som du diskuterar bra! Tänkte dock skriva vad jag tycker om just romantisering om bl.a. självskadebeteende etc på bloggar.
    Det är så svårt det här...frågan kring om man får skriva, lägga upp bilder på triggande material eller inte kommer alltid upp. Motiveringen till att göra det är att alla har rätt att göra som de vill med sina egna bloggar och att "vi läsare" behöver inte titta i bloggen. Jag håller med att man ska våga uttrycka sig när man mår dåligt, dock inte genom att visa bilder på blödande armar. Varför inte? Jo för att det finns just "de andra" som läser ens blogg och ibland kan vissa faktiskt leta efter destruktivt material som en bekräftelse att det man tänker göra (t.ex. skada sig) är så man ska hantera känslor (bekräftelse får läsaren genom att se bilden med ord som beskriver hur man känner). Oftast är inte meningen att trigga igång andra till samma beteende men det är då det gäller att ta ansvar för det man publicerar, om man nu vill inget illa jämfört med bloggar som innehåller väl beskrivna instruktioner till på vilket sätt man skadar sig bäst på.
    Idag kan man göra allt möjligt med sin blogg. Man kan göra så att man behöver lösenord för att läsa bloggen- DÅ behöver man inte vara försiktig med det man skriver/visar på bloggen. Om inte ska man ta ansvar för sitt skrivande så länge allt är tillgängligt för vem som helst.

    Har mer att skriva men vill inte skriva alldeles för långt inlägg :-)

    SvaraRadera
  2. Vilket stort vittnesbörd, jag är Torpey Clare och har varit gift, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min man, då hänvisades jag till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en kärleksförtrollning på mig och fick min EX tillbaka till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig, släpper jag hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap. greatbabaogbogotemple@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också med att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera