tisdag 3 juli 2012

Tema: självkänsla

... eller?


Som sagt - tänkte jag denna vecka skriva lite om självkänsla!

Att som ung tjej idag få en bra känsla, är väldigt svårt. Allt tryck från vänner, skola och familj, prestationskrav och måsten - är ingen bra grund för en bra självkänsla. Det är få unga tjejer (och killar) som är helt nöjda med sig själva, och detta får konsekvenser.

När jag var yngre, visste jag inte så mycket om andras självkänsla. Alla antog kanske att självförakt inte var ett problem hos andra. Det största kravet kanske var kravet - att vara självsäker, vilket blir något paradoxalt. Jag tänkte inte att självbilden var ett problem för mig heller, hade mer eller mindre accepterat att jag var mindre värd. Och plötsligt så var jag i sjukdomens klor, och självföraktet blev ett faktum. Självföraktet fick mig att tvångstänka dagarna i ändå, det fick mig att svälta mig tills döden närmade sig, det gjorde mig svårt deprimerad och benägen till daglig ångest. Vid den tiden visste jag inte varför, jag visste bara att mitt självförakt var farligt. Kanske var jag ett extremt exempel, men på senare tid har jag märkt hur oerhört många unga människor som har en fruktansvärt skev självbild. Självbilden ligger i grund för mycket, och det är kanske inte konstigt att självskade- och ätstörningsproblematik ökar. Ska det behöva vara så här?

Du ska...
... se bra ut
... ha rätt kläder, smink och frisyr
... må bra, vara glad och positiv
... ha bra betyg och god arbetsförmåga
... ha många vänner och en bra familj
... vara smal, näst inpå underviktig
... leva gott och vara populär, ha hög status

Och uppnår du inte detta, vad händer då? Då spelar ingenting roll. Då görs livet till svartvitt, och har du inte allt detta - sjunker du hellre till botten och väljer destruktiva problemlösningar. Allt du strävar efter är perfektion, och för många kan det sluta som det slutade med mig. Hur undviker man det här? Det är ett väldigt svårt samhällsproblem som måste förändras.

Jag tänkte göra detta till ett "tema" (hej jag härmar min egen redaktörsblogg, shedo osv), tema: självkänsla.

Här tänkte jag skriva...

  • Dagbok, där jag varje dag skriver vad för tankar om mig själv jag haft, 3 bra saker med mig själv under dagen och 3 dåliga!
  • Hur jag förbättrade min självkänsla
  • Länkar, media
  • Vad jag har för positiva, samt negativa egenskaper
  • Vad jag har att säga ER!
  • Pepp, pepp, pepp
  • Övningar, tips och idéer
  • Hur det är (idag)/hur det borde vara (hur jag vill att det ska vara)
  • Och lite till!
Återkommer senare med dagbok...

Skriv gärna era tankar/insikter!


Värme och kärlek, Yasmine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar