fredag 13 juli 2012

Lite om negativitet, andlighet och vetenskap

Har varit hemma hos mormor/mig hela dagen. Blev inte att träffa varken C, L eller M3 idag tyvärr, men det blev en hyfsat bra dag ändå. Skrev och läste hos mormor, och sjöng lite här. Gud vad lugnande det är att sjunga. Måste se till att få lite mer power i rösten bara, att öva på! Mamma kom hem idag, så det blev ett kärt återseende eller hur man nu brukar skriva. Vi har pratat hela kvällen och kvällsfikat. Kikade på någon läskig thriller där blodet väckte lite destruktiva tankar till liv. Har eller kommer inte göra något alls, never, men det skapar negativitet som släpper in mörka energier. Har därför kunnat urskilja monster på min näthinna stundtals under kvällen. Minnen kommer fram, jag upplevde sådant ständigt förut, men jag försöker bara blinka bort det.

Läser "den nionde insikten", en andlig bok. Mycket frågor får svar faktiskt. De beskriver "den andra insikten" som en helhet av det förra årtusendet. Hur vi i framtiden kommer förstå hur det förflutna kom till. De beskriver tidig religion som ett försök till svar på hur allt ser ut och är skapat. Varför vi finns och vad meningen är, och så vidare. Sedan kom vetenskapen in i bilden, suddade bort prästernas bild på livet, bilden av att allt är ett verk av antingen Gud eller djävulen och att livet är en resa där du ska låta frälsningen komma eller upphöra. Vetenskapsmännen gav sig ut i världen för att finna ett svar på livets mening, och kom tillbaks med lösa trådar. Istället för att besvara livets gåta, lämnade de det öppet och så länge skulle de skapa en annan bild av livet. En annan överlevnadskonst.

Jag ska vara ärlig, får jag välja mellan vetenskap och andlighet väljer jag utan tvekan andlighet. I ärlighetens namn är det få saker inom vetenskapen jag verkligen tror på. Det är extremt tabu, men det är så det är. Har mycket att skriva på den fronten egentligen. Har hört många människor (ja, det finns ett namn som kan innefatta dessa människor, men jag väljer att undvika det namnet än så länge) beskriva andligheten som "något onaturligt, något som tillkommit". Mycket har byggts vidare på religioner, uppfattningar som kanske inte är "naturliga". Men just andlighet - är definitivt inget som "tillkommit" enligt min uppfattning, utan en filosofi som funnits där hela tiden. Där kan jag tycka vetenskapen är mycket mindre "naturlig" i så fall, det är verkligen något som tillkommit (och förstört). Det finns goda och onda saker med allt och ingenting är rakt igenom dåligt, kanske har jag bara en sån uppfattning. Jag fasar över det alltmer "sekulära" samhället, det är bara så jag känner. Mer om det sen! Nu ska jag sova, godnatt. <3

Värme och kärlek, Yasmine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar