onsdag 2 maj 2012

Musik

Något som jag alltid bevarat i mitt hjärta är kärleken till musik. Det har kommit i perioder det här (typ exakt nästan som jag skrivit i en av mina "sidor".......) med musiksmak. När jag var liten fick jag min första skiva, det var med Magnus Uggla (jag mår illa, när jag kysser en gorilla, eller hur det nu gick). Pappa har alltid lyssnat på typ eurodance, så det blev mycket dansvänligt när jag var mindre. När jag var 12, om jag minns rätt, hörde jag Evanescence-Amy's röst för första gången, och där blev jag fast i kvinnofällan. De blev mina idoler. Lite senare visade pappa mig Within Temptation och jag köpte flera år efter en skiva. Idag är de mina husgudar. Lite halvt becksvart blev även min musiksmak ett par år och jag gick över till typ det här. I ett par år, under min ilskna ångest-tonårsperiod avgudade jag The Rasmus och Linkin Park. Affisher överallt, ständigt på stereon, konstanta tryck på youtube osv. Men det jag skulle försöka komma fram till är att även jag har slagit mig till ro här. Idag älskar jag främst kvinnor i olika former, lugnare eller hårdare, med band bakom eller ensamma.


WITHIN TEMPTATION Sharon Den Adel
Rockband från Holland. Har gått från gothic metal och symphony metal till melodisk rock och nästan lite pop. Den senare varianten är inte min favorit, allt var bättre förr! eller något.
Favoritskiva: The Silent Force
Favoritlåtar: Swan Song, Pale, Angels.



TORI AMOS
Singer-songwriter-tjej från USA. Sjunger alternativ rock/pop med många pianoinslag och vackra texter. Hörde winter först, sen köpte jag skivan den kom ifrån. Efteråt har jag varit frälst.
Favoritskiva: Scarlet's walk & Little Earthquakes
Favoritlåtar: Winter, Taxi drive, Silent all these years, playboy mommy





KATE BUSH
Något av en musiklegent från Stor Britannien. Singer-songwriter. Började lyssna ordentligt för några år sedan men har ännu bara två skivor, dock har jag beställt den tredje nu! Mycket fartfyllt, mycket lugnt, en del ganska spirituella låtar.
Favoritskiva: osäker.
Favoritlåtar: Hounds of love, Breathing





SARAH MCLACHLAN
Singer-songwriter från USA (?). Sjunger lite som Celine Dion men inte lika känd och (enligt mig) mycket bättre. Behaglig musik, vacker röst!
Favoritskiva: Fumbling towards ecstasy, Solace
Favoritlåtar: Fear, I don't forget you, wait, Fallen (!!!)





DIDO
Brittisk popartist, slog igenom med Here with me (har jag för mig, slå mig inte). Lugn, fartfylld, medryckande. Ofta rätt fina texter.
Favoritskiva: osäker
Favoritlåtar: Don't leave home, See the sun, Grafton street







ADAM LAMBERT
Stort undantag, hej och hå. Amerikansk R'n'B/pop/rock/vet inte? artist som är så mycket mer än "whataya wan't from me". Personligen tycker jag han har en underbar röst, perfekt dansmusik och dessutom rätt... sensuell. Jaaaaaaaaaaa, jag gillar honom. (Ett plus är att han är den enda mannen jag verkligen genuint tycker är SKITSNYGG. Nästan bara han i alla fall. Och Anton Hysén. Förövrigt är jag gay. Lägg märke till att de är lika gay som jag. Hähä.
Favoritskiva: For your entertainment (snart ny skiva!!!)
Favoritlåtar:  Sleepwalker , Can't let you go, Broken open



ANTONY AND THE JOHNSONS 
Alla är kvinnor, transor eller bögar och här kommer den transexuella Antony. Vacker röst, vacker musik, underbara texter.
Favoritskiva: I am a bird now
Favoritlåtar: Deeper than love, Hope there's someone, Cripple and the starfish





So I say... thank you for the music, etcetc, osv. Tralala.

Kärlek, värme och sång, Yasmine

1 kommentar:

  1. YoBit lets you to claim FREE CRYPTO-COINS from over 100 different crypto-currencies, you complete a captcha once and claim as many as coins you can from the available offers.

    After you make about 20-30 claims, you complete the captcha and keep claiming.

    You can click on claim as many times as 30 times per one captcha.

    The coins will stored in your account, and you can exchange them to Bitcoins or USD.

    SvaraRadera