onsdag 9 maj 2012

Fem månader utan självskador

För fem månader sen höll jag det fasansfulla verktygen i handen och målmedvetenheten i huvudet, för sista gången. Lät alla tankar som byggts upp i mitt huvud följa med strömmen ut, och allt jag kände var ångest. Ingen lättnad, ångest. Alla dessa gånger jag planerat flera dagar var jag skulle befinna mig, när jag skulle göra det, med vad och så vidare. Varje gång var det en lika skön känsla av lättnad när jag nått mitt mål. Som om alla problem för en sekund försvann, fast de gjorde det inte. Det var en falsk lättnad. Och slutade antingen på vårdcentralen, akuten eller hos sjuksyster. Jag tror kanske jag insåg det den här gången för fem månader sedan. Att allt var falskt rakt igenom, inte ett endaste dugg blev löst i och med mina små planer. Jag orsakade inte bara fysisk smärta för mig, utan själslig smärta för andra, och även mig. Därför trädde jag intuitivt en turkos sten runt halsen som jag senare läste "förbygger självdestruktiva handlingar om den bärs runt halsen" i en bok. Från och med då, bestämde jag mig för att finna andra lösningar, som hjälper.

Jag har...

- sjungit.
- mediterat.
- pratat.
- skrivit.
- lyssnat på musik.
- promenerat.
- gråtit.
- badat.
- kikat på roliga klipp.

Allt har hjälpt att förebygga. Men att hindra alla handlingar så, är inte lätt. Jag tror det största jag gjorde, var att upptäcka och begrunda mig i tanken "att skada sig fungerar inte". För det gör det faktiskt inte. Två minuter, sen är man där igen. I och med den insikten fick jag mer ångest av att planera en självskada. Detta berättar jag för att visa att det GÅR, bara du är medveten och kämpar mot en insikt. En insikt som kan rädda liv. Det har funnits tillfällen i mitt liv som jag lät det gå lite för långt, och hade jag använt nästa andetag till en längre handling - kan det hända att det varit kört. Nu är det inte kört. Nu är det dags för mig att behålla denna insikt, varenda liten gång jag vill göra mig illa.

Självskadebeteende är ingenting vackert, det vackra är den handling du gör när du för första gången lägger
undan planerna, föremålen, dödlig utgång.

Värme och kärlek, Yasmine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar