måndag 7 maj 2012

Elva frågor-utmaningen

Nu tänkte jag besvara lite frågor i  elva frågor-utmaningen. Mina frågor kommer ifrån fina Elin!
Här är frågorna och svaren...


1. Berätta om ett ögonblick i ditt liv då du var lycklig.


Foto: Jag, L, R och A. WT-konsert -11
Det har funnits, trots allt det mörka, många lyckliga ögonblick i mitt liv. Det är svårt att välja ett. Dagen då min bror Alexander föddes, måste vara den lyckligaste av dem alla, men eftersom jag var så liten är minnena mest fragment. Dagen då jag mötte min första flickvän var också ett oerhört lyckligt moment, och då jag blev matad med alla vackra ord om mitt skrivande i andra ring. Dagen då jag för första gången steg in i ungdomsteamets behandlingslokaler, och insåg att jag skulle få hjälp. Då jag fick kontakt med änglamorbror för första gången, då han passerat över till andra sidan. Within Temptation konserten med fina L, A och R och mamma.


Alla oerhört vackra ögonblick. Sen har vi de där dagarna, de där solskensfångade minuterna då allt bara faller på plats. Då pusselbitarna förs samman, lyckan fladdrar som tusentals fjärilar i magen. En lättnad brer ut sig, hjärtat slår lugnt och man fylls av harmoni. Man tänker på allt självförakt som försvinner i en explosion av självrespekt, alla mörka år verkar plötsligt så lärorika och fyllda av livsglädje. Människor som förstört en, står i en väntelista till ett tackbrev, tack för allt jag fått erfara som gjort mig så stark. Passionen till all kreativitet blomstrar, andetagen fylls av nyförälskelse till livet. Dessa ögonblick är guld värda.  

2. Den bästa platsen på jorden är?

Foto: mitt rum


Just nu, idag, är den absolut bästa platsen på jorden mitt rum. Bland älvor och rökelser, underbara böcker och ljusinsläpp. Men om man ska vara lite mer metaforisk är den absolut bästa platsen på jorden, den plats jag har i jordens änglars hjärta. En plats som inte går att ta på, men är mer värd än allt annat!

3. Nämn en låt som du lyssnat mycket på under en period i ditt liv. Beskriv den perioden och vad låten betydde för dig.


Within Temptation med Angels är en av jordens underbaraste låtar, och den betyder mycket för mig. I den låten är det texten som dominerar i mitt hjärta, hur vacker musiken och Sharon's röst än må vara. Jag tänkte därför beskriva texten för er, fras för fras, när jag berättat om huvudtemat i texten. Den handlar för mig om två skilda personer, vem det är av dem beror på hur jag vinklar låten. Den handlar om diktatorn, rösten jag hört sedan barnsben, och om en person som gjort mig till den starka person jag är idag, genom att först förstöra mig från grunden.


Sparkling angel
I believe
You are my savior
In my time of need


Jag behövde er då.


Blinded by faith
I couldn't hear
All the whispers
The warning so clear


Jag förnekade er verkliga ondska.


I see the angels
I'll lead them to your door
There is no escape now
No mercy no more


No remorse 'cause I still remember
The smile when you tore me apart


Jag mötte de räddande änglarna, och nu är det upp till oss att våga möta faran.
Det sista jag såg av er innan jag förstod vilka ni egentligen var, var era sluga leenden.


You took my heart
Deceived me right from the start
You showed me dreams
I wished they'd turn into real
You broke the promise
And made me realize
It was all just a lie


Ni greppade mitt hjärta, förrådde mig. Visade mig det jag önskade, bröt era ord och fick mig att förstå... ingenting var på riktigt.


Sparkling angel 
Couldn't see
Your dark intentions
Your feelings for me


Falskglittrande änglar, jag förstod inte era verkliga jag. 


Fallen angel
Tell me why?
What is the reason?
The thorn in your eye


Varför gjorde ni det? Fanns det en tagg i era ögon...


(Brygga och refräng)


Could have been forever
Now we gave reached the end


Det kunde varat förevigt, men kommer inte göra längre.


This world may have failed you
It doesn't give the reason why
You could have chosen
A different path in life


Ni kanske blev svikna av livet, men ni kunde valt att inte föra ondskan vidare.


4. Vad är en perfekt dag enligt dig? Hur skulle du spendera den?


Foto: jag -11

En perfekt dag får jag umgås med familj, vänner och någon jag håller kär. Känna glädje och självsäkerhet dagen igenom. Sova ut, men ändå gå upp rätt tidigt. Äta frukost länge, kolla på någon bra serie på DVD. Gå ut i fint väder, ta en promenad med någon. Besöka Uppsala, sjunga på teamet, prata med min psykolog och äta lunch någonstans efteråt. Skriva på eftermiddagen länge, få rätt respons och gärna att det händer saker, trevliga nyheter och uppmuntrande telefonsamtal. En perfekt dag skulle gärna få spenderas med en grupp härliga människor, kanske på ett läger eller vid en brasa. På kvällen skulle vi äta mat på altan, god och nyttig mat, och flytta in då det börjar regna. Få sitta inne med någon fin person att hålla om till en film tills sent på kvällen. Somna i någons armar. 


Foto: jag, typ i förrgår
5. Vad tycker du bäst om med din kropp? Vilken kroppsdel och varför?


Av hela kroppen tycker jag mest om mitt ansikte, mitt hår och delar av min kropp (till exempel rumpa och bröst, hehe). Men främst ansiktsdragen, ögon, läppar och hår. Jisses vad jag blev självsäker helt plötsligt, för ett halvår sedan var jag den fulaste världen skapat. Saker händer!


6. Vad är du bäst respektive sämst på?


Jag är nog bäst på att förstå människor, känna medkänsla och sätta mig in i situationer och se saker med distans. Det jag alltid varit sämst på är att se det bra med mig i svåra stunder, kunna ta emot misstag utan självförakt.

7. Vad kommer dina memoarer heta?


Skriver faktiskt på en självbiografi, namnet är ännu hemligt *blink, blink*


8. Vilken bok från din barndom minns du bäst?


Teo, helt klart. En bebisbok som rimmar, fyra rader på varje sida och bilder till. Formad som en nalle!

9. Hur ser ditt liv ut om fem år?


Om fem år är jag erkänt medium, författare, föreläsare och debattör. Jag bor tillsammans med min fästmö, är nära giftemål och planerar barn på sikt. Jag lever lyckligt, men med en kvarstående ödmjukhet. Är positiv, empatisk och känner en stor kärlek till livet och allt livet innehåller. Jag har lämnat sjukdom och elände bakom mig, har många vänner, nära som ytliga. Har släppt min självbiografi och fler böcker, förhoppningsvis fått god respons och skapat debatt och hjälp för andra. Jag lever en andlig livsstil, äter nyttigt och tränar. Är medium på deltid och jordbunden människa på deltid - balans krävs! Jag sjunger fortfarande, är ledare inom andlighet och psykologi och lever i ett fint hus med en liten altan. Eeeeeeeeeeeeeh, jag börjar se fram emot tiden om fem år. Blinkblink. 


10. Om du kunde åka tillbaka i tiden, till vilken tid skulle du återvända till och varför?


Jag skulle, med hjärtat i halsgropen och våghalsighet, återvända till tiden då allt började. Då den illasinnade beröringen började, då självföraktet startade, och vissa människor (nämner inga namn) försatte mig i en värld av smärta och lidande. För att förstå vad som egentligen hände.


11. Vad är det bästa du någonsin gjort? Varför?


Det bästa jag någonsin har gjort, är att välja livet framför döden.
Varför? För att livet är där vi ska vara nu.


Foto: bild från min SHEDO-vecka mars, 2012   

Jag tänkte i min tur ställa mina frågor till ER, i nästa inlägg!


Värme och kärlek, Yasmine


1 kommentar:

  1. Vad roligt att läsa dina svar, fantastisk läsning! Vilken resa du har gjort Yasmine! Jag är så glad att du är här, att du tagit dig tillbaka till livet! Hoppas jag får träffa dig någon gång <3

    Kramar & Kärlek

    SvaraRadera