onsdag 8 augusti 2012

Sjuk? Ett överkonsumerat begrepp

Skriver ett ytterst kort inlägg idag, då jag har fruktansvärt ont i huvudet, sova blir det för mig, jetekyyl.

Idag var jag på teamet, pratade med K först. Vi pratade om familjen, dagarna som varit, intervjun, lite till och  allt annat. Blev fokus på förbättringar också, det är sådant som lyfter mig allra mest. Efteråt traskade aktivitetsgruppen runt vid domkyrkan, åt glass och kikade lite. Sedan tog vi oss till flustret, där mamma hämtade mig. När vi kom hem och burit in varorna lillebror och mamma handlat, vart det projekt runway och lite sång.

Angående förbättringar, började jag och K prata om scid-intervjun som gjorde för mer än ett och ett halvt år sedan, alltså diagnosutredningen. Vad skulle hända om den gjordes idag? Helt ärligt tror jag vi skulle kunna stryka mer än hälften av diagnoserna. Det vore en stor bekräftelse på att jag faktiskt är frisk idag. Inte helt bra, men frisk. Sjuk kan ta och slänga sig in i väggen, hejdå. Detta gör också att vi skulle kunna minska ned medicinerna, vilket är väldigt viktigt för mig just nu. Jag är ingen som vägrar mediciner för sakens skull, men jag tror knappt jag behöver hälften av vad jag får just nu. De flesta är helt onödiga och ger mig bara biverkningar. I psykiatrin kommer jag ut som ganska kontroversiell men ärligt, i det stora hela - tror jag inte på mediciner. Nej, jag tror man behöver ytterst lite om ens det, beroende så klart på varför man är sjuk. Min behandlingsmottagning är en av få mottagningar som närmar sig mina tycken, vilket känns oerhört skönt.

Och så fel BUP hade. Svårt schizofren, kommer aldrig bli frisk, kommer alltid behöva ha tunga mediciner för fjortiosjutton symptom - my ass! Jag är varken svårt schizofren eller obenägen att bli frisk, mina problem grundar sig i att jag är för öppen för verkligheten. Jag tar in allt, vilket leder till att jag blir "sjuk" för att orka. Där ligger mina problem. Sjuk är en definitionsfråga, och begreppet överkonsumeras. Det är vad jag tycker.

Just det, ytterst kort inlägg, ont i huvudet, där gick det allt undan håhååå. Nu kilar jag, kärlek,
Yasmine

2 kommentarer:

  1. Bup kan slänga sig i väggen!!! :( Dom har väl aldrig haft ett enda rätt??
    Har själv haft med dem att göra i och med att en tjej jag var tillsammans med hade en son som var hos bup.
    Och jag har aldrig varit med om personal som är så likgiltiga inför d som inte mår så bra.
    Bytte läkare stup i kvarten och ingen uppfölning av pojken utan vi fick ringa och tjata på dem.
    Jag säger bara SUCK!!!!! till bup.
    Ha en fin helg nu och må så gott :)
    Varma kramar till dig :) <3
    Nisse

    SvaraRadera
  2. Aah, du skriver så bra, Yasmine! Din blogg är en glädje att läsa varje dag.

    Håller med Nisse - BUP kan slänga sig i väggen. Du bevisade verkligen motsatsen till vad dom trodde om dig!

    Kramar <3

    SvaraRadera