lördag 17 november 2012

Hemma från två underbara dagar med (h)järnkoll!

Nu är jag både "äntligen" och "tyvärr" redan hemma från (h)järnkoll-utbildningen. De två sista dagarna är över, och jag är numera attitydambassadör! Med andra ord, jag kan strunta i det faktum att jag är sjukskriven när jag pratar med vissa och istället säga att "ja, jag arbetar, jag är redaktör och föreläsare!". Känns grymt jävla bra, för att vara helt ärlig. Nu är det dags att förändra i världen! Nja, lite storhetsvansinne och en stor del sanning.

Anlände på zinkensdamm klockan kvart i tio i torsdags. Kramade om några kära återseenden i dörren, och lämpade av mina grejer. Sen var det dags för presentation! Vi fick samtala i hela gruppen och gå igenom viktigheter, sedan började workshop nummer ett. Jag hade valt "möta grupper/föreläsa" och fick lyssna på en föreläsning om föreläsning (^^) av en "gammal" attitydambassadör. Väldigt intressant, dock fattades det tid så vi hann inte öva alls. Kändes trist, men jag tror ledarna fick en funderare och använder kanske mer tid nästa gång. Väldigt intressant var det ändå, även workshop nummer två, - media. Vi fick berätta om våra mediavanor, där jag lustigt nog hade samlat på mig lite att berätta, men ack så nödvändig workshopen var! Jag lärde mig supermycket, om hur man på bästa sätt framställer sig i media, vad man ska tänka på och vad man ska vara försiktig med. Kändes väldigt relevant och viktigt att få ta del av hennes ord, och det blev lite skratt också.

Efter workshop och lunch och workshop igen, fikade vi, pratade mer, och mitt minne säger att vi kan ha haft någon ytterligare samling innan middagen. Mycket prat med intressanta människor med inspirerande historier man fick ta del av, och berätta om sin egen. Maten var återigen supergod och efter middagen lyssnade vi på musik av tre deltagare. Just det! Innan middagen pratade jag med föreläsare för gruppen "möta grupper" som hade tid att prata med de som ville. En timme satt vi själva i rummet, T och jag, och gick igenom min föreläsning och lät henne ge mig massor av viktiga tips och tankar. Var ett privilegium verkligen. Gick till mitt rum åtta, ringde 3 samtal, duschade, såg på TV och sov.

Nästa dag fick vi veta en hel del mer matnyttigt om hjärnkoll, vilket var väldigt nödvändigt. Vet ju på ett ungefär, men det är svårt att minnas allt, så det fick bli en uppfräschning (... heter det ens så?) uppfriskning... refresh... äsch! Ni fattar! Vi växlade vem som hade ordet, lyssnade till nationella hjälplinjen och en hel del annat. Till sist fick vi berätta en del av vår historia i grupper, och det var väldigt nyttigt. Feedback och ännu mer gripande historier. Efter lunchen var det bara ett par timmar kvar, då vi hade en sammanfattning och givetvis - fick vi veta vad som händer nu! Information om hur man går tillväga, kontaktuppgifter och helt enkelt, några avslutande ord som samtidigt blir en ny början. Vid tre kramade vi om varandra och jag och T, en superfin deltagare, gick tillsammans mot bussen, som vi tog till södra station. Vi satt på ett café och pratade om väldigt intressanta saker, utan att säga för mycket blev jag väldigt klok på vårt samtal. Dock gjorde det att jag missade tåget, men jag tog nästa fram till bro där pappa hämtade mig. I bilen fick jag berätta allt, och väl hemma åt jag middag med mamma och hennes vän. Vi hade supertrevligt! Efter några timmars TV-tittande och ett trött samtal med F, somnade jag.

Har vaknat, ätit, sovit, vaknat och gjort mig i ordning - så nu ska jag och papps åka till farmor och farfar för att fika och redovisa lite föreläsning, sen kommer M3 för sleepover. Ska bli super.

Sammantaget ett jättebra avslut på veckan, och det blev faktiskt inte jobbigt någonting på utbildningen. Bara positivt, kanske någon småsak. Jag klarar det! äntligen. Tiderna då heldagar borta blev jobbiga, är försvunna. Det är något jag verkligen ser med tacksamhet.

Ciao! <3

Yasmine

1 kommentar:

  1. Va härligt att du hade det så bra på utbildningen.

    SvaraRadera