fredag 28 juni 2013

Att släppa kontrollen om behovet av kontroll

Igår hann jag med rätt så mycket nyttigheter! Kändes så jäkla skönt. Hann kika lite på ekonomin, betala en räkning, gymma, träna på pianospel och ordna ordentligt med hemsidan. Nu är den i princip klar, måste bara kolla en del viktiga detaljer och ändra om det behövs. Den är nu låst, men snart kommer den öppnas. Kändes otroligt skönt att få det gjort.

Igår kände jag hur jag höll på att få utbrott på mina tvångstankar. Ja, de har dessvärre förvärrats lite den senaste tiden, har jag insett nu. Antagligen för allt det nya (och positiva) som händer i mitt liv, och rädslan att förlora det. Jag gör allt för att få kontroll, och använder tankeritualer som förstör mer än hjälper. I tisdags, i samband med att min sko gick sönder, dök den så kallade "tjatrösten" upp i mitt huvud, en inre röst som dömer ut mig själv och andra. Av rädsla att det rösten säger ska stämma, analyserar jag det, hakar upp mig, kan inte släppa. Använder ritualer för att kunna släppa ritualer, det blir moment 22. Jag måste lära mig att bara släppa. Sluta analysera, sluta haka upp mig, låta tankarna försvinna, även om jag stämplar dem som "superviktiga" och "livsfarliga att släppa". Tjatrösten tillhör inte mig och det jag tycker och känner, utan är ute efter att förstöra. Jag behöver inte vara rädd att det den säger stämmer. Jag får tänka mig det värsta, att alla kommer försvinna och att jag kommer misslyckas med mig själv, kanske att jorden går under och alla dör, fine - må så hända! Då har jag i alla fall försökt att leva mitt liv kravlöst. Antagligen kommer inte dessa katastrofer inträffa, och då har jag vunnit. Jag har vunnit i vilket fall. Det är min främsta uppgift nu, att kämpa med tvångstankarna och självbilden. Mitt liv har tagit en ny vändning till det positiva, men blir jag av med dessa hinder kommer jag kunna leva mitt liv med ännu mer livskvalitet. Gjorde en andlig rening igår, och tvången har släppt lite idag. Kanske en grund att stå på för att kunna förbättra mer. Nu ska jag kämpa. Successivt och försiktigt, med balans, ska jag släppa taget om mitt kontrollbehov och känslan av att behöva vara perfekt.

Idag har jag haft piano/sånglektion, väldigt roligt! Har annars suttit på en buss och halvsovit, och kommit hem för att äta och dricka kaffe. Har packat lite inför kryssningen imorgon, och tänkte förbereda lite för ikväll. En vän (fina M3) kommer över för lite film/TV-kväll med tacos, jordgubbar eller något annat gott, och mycket prat.

Ser fram emot morgondagen supermycket också! Kryssningen blev med enbart älsklings-F, men lika mysigt och roligt det. Kommer bli sjukt roligt, hoppas bara på fint väder. Åker in imorgon för att träffa honom i Stockholm ett tag innan, sen blir det party för fulla muggar!

Hörs eventuellt på söndag, ta hand om er!

Peace, Yasmine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar