fredag 14 juni 2013

Det där med godhet, när man inte är god mot sig själv

Tjenalå!

Förutom en dipp idag av rimliga skäl, har veckan gått från jobbig till mycket bättre. Minns helt ärligt inte vad jag pysslade med under tisdagen och onsdagen, har svaga minnen av promenader och att jag suttit här en del. Kikat på TV kanske. Mitt minne är inte alltid vad det ska. Fixade i alla fall mina naglar i onsdags, välbehövligt! Hade väldigt intressanta samtal med hon som fixade, bland annat pratade vi om godhet/ondska och att ta ansvar. Mycket liknande åsikter hade vi. Och godhet... vad är det? Dagens uppfattning av godhet är att vara uppoffrande, aldrig säga ifrån, ge med sig. Är det godhet, att vara elak mot sig själv? Ändrade min uppfattning lite, och fick en tankeställare. Jag må vara lite för god mot andra för mitt eget bästa, men innebär det verkligen att jag är en god person, då jag behandlat mig själv som skit? Bra fråga, intressant fråga. Mycket som hänt på sistone har påmint mig om min oförmåga att säga ifrån då det gäller mig själv. Har alltid varit så, att jag ställt upp om någon behandlat en annan illa, men när det gäller att stå upp för mig själv är det svårare. Att bli bättre på det, kommer ingå i mitt arbete att få en bättre självkänsla.

Igår åkte jag hem till F, käraste pojkvän, vid halv två ungefär. Blev en supermysig dag, kväll och natt, med prat, mys, middag och skratt. Otroligt skönt att få vara med honom, och känna att man lever, och känna äkta lycka. Stunder som påminner mig om det fina i livet. Dagen därpå skulle jag upp tidigt för att kila till sången/psykolog efteråt, men vi hann vakna tillsammans och morgonpussas lite innan det blev dags för mig att duscha, klä på mig och ta bussen till stan. Sången gick bra, vi träna på piano med mycket fokus på teori, sen sjöng jag en Evanescence-låt. Psykologbesöket därpå var väl behövligt, fick ur mig det som varit jobbigt och fick mycket råd jag behövde. Kändes skönare efteråt. Åt lunch med mamma på stan och handlade lite efteråt, sen åkte vi hem. Har hunnit med lite smått, svara på ett par mail, kika på TV, laga mat/äta (har ett recept på en väldigt god svampsås) och göra en nödvändig grej som blev lite känslomässigt laddad. Hann ta igen mig efter några timmar, efter prat med mamma. Nu ska jag strax kila till kojs, imorgon kommer F och huset är i stadiet FF då mor flyr huset och Alex är hos pappa. Ska bli väldigt mysigt och roligt!

Får skriva mer på söndag kanske, så länge; ha det bäst!

Ljus,
Yasmine

1 kommentar:

  1. Ja det där med godhet är en intressant fråga. Om man uppoffrar sig själv så kan man nog i värsta fall riskera att få slut på energi och bli arg och irriterad istället så resultatet blir att man går runt och är arg är, otrevlig mot folk, ryter till osv.
    Sen kan det nog handla om prioriteringar, på vilket sätt man hjälper andra och vilken fas man är i livet. Exempelvis känner jag att jag där jag befinner mig i livet borde koncentrera mest energi på mig själv just nu. Att uppoffra sig tar energi så jag behöver nog bygga upp en rejäl enegipool eller vad man ska säga

    Kärlek :)
    <3 <3 <3

    SvaraRadera