söndag 12 februari 2012

SHEDO + "sjukt jobbigt"

Snart har jag arbetat för den ideella föreningen SHEDO (self harm and eating disorders) i ett år, genom deras  blogg . Det har varit ett inspirerande och givande arbete och jag har kommit i kontakt med många fina människor. I denna vecka skrev jag om drömmen att hjälpa andra:


Tema: drömmen om att hjälpa andra, 1

Sofia Åkerman, zebraflickan som hjälpte till att leda sin flock mot ljuset, 2.

Lär dig se med infraröd syn, 3.

Sprid gärna länken till SHEDO, det är en förening att verkligen uppmärksamma och ta del av.

Jag känner som jag skrev i dagens inlägg - mitt kall är att föra hjälpen vidare.  Jag ser verkligen att mitt liv har blivit räddat genom min nuvarande behandling och de människor som sett mig som mer än bara "ett svårt fall". Och nu är det jag som tagit mig an uppdraget att föra hjälpen vidare. Pay it forward.

Jag är numera en människa i andras och i mina ögon. Jag ser mig inte längre som sjuk. Jag tror faktiskt inte att jag har ett särskilt stört psyke som fått mig att ha mått dåligt under all denna tid - mitt mående är en given och naturligt reaktion på allt som hänt, i grund och botten är jag frisk. Och det syns ju mer man skalar av de sjuka lagrena. Det som döljer sig där bakom är en trasig själ - och att den blivit det är inget konstigt! Orden "frisk" och "sjuk" är tämligen intressanta ord, det är inte bara mig detta gäller. Vad avgör vad som är sjukt, och vad som är friskt? Kanske är det din attityd gentemot det. Är jag sjuk eller har jag en sjukdom?

Till en viss del kan du påverka detta själv. Mota bort allt sjuka ut i kanterna tills det friska tar över! På så sätt tror jag du kan dra en skillnad mellan "sjukt" och "friskt". Men det är bara en tanke.

----------------------------------------------------------------------------

Stefan Mattsson
Jag tänkte skicka en länk du även kan hitta i SHEDO bloggen. Jag blev uppringd av en reporter här om veckan, efter att jag skickat in en text om mina erfarenheter av psykiatrin (flera månader tidigare). Vi bestämde en tid för en intervju, och här publicerades den.



Jag avrundar här, men skriver mer imorgon!

Värme och kärlek, Yasmine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar