onsdag 8 februari 2012

Peppar, peppar - struntsamma-

Jag har nog haft det tvånget i alla fall ett år. "Peppar-peppar"-tvånget. Ja ni vet det vanliga, det man fasar för att inträffa har inte hänt och man säger "peppar-peppar" för att det heller inte ska hända. (Vilket jag tagit till nästa nivå och) har känt ett tvång av att säga "peppar-peppar-ta-i-trä" efter egentligen... allt. Hoppas det inte ringer på nu, när jag står i duschen *peppar-peppar* Pennan har inte ramlat från bordet än *peppar-peppar* Jag *peppar* mår *peppar* inte så dåligt än *ta-i-trääääää*

Foto: Yasmine december, förra ået


... ungefär så. I perioder har jag sagt det någon gång i halvtimman, när det är som värst ungefär 15 gånger per femte minut eller mer. Ett tag då jag sade det skulle jag även röra något av trä. Men jag försökte med att inte ta i trä just, utan ta i vad som helst och säga "peppar-peppar-ta-i-trä-pennan-är-i-trä" till exempel. Sen räckte det med att säga peppar peppar. Varje gång jag säger det (en gång i halvtimman-15 gånger per minut) upprepar jag det allt ifrån 3-15 gånger. Ett jädra massa pepprande. Nån gång har det väl slunkit ur mig också i icke-ljudlös form. I början var det ett vanligt tvång, sen gick det över i något annat... Då jag inte längre bara hade en vag katastrofkänsla kring det, utan en helt och hållet realistisk syn på att något faktiskt kommer hända om jag inte säger det, och säg nu inte att det jag känner är fel för jag bara vet.

Det jag försöker säga med allt detta är att man kan ändra hela sitt tankesätt. Jag som varit så säker och nästan skällt ut mamma och mormor i tårar då de sagt att "Yasmine, INGENTING kommer hända om du slutar med det där, du måste ta ko-man-DO!" har börjat förstå att peppar, peppar är två jävla ord som inte betyder mer än "krydda, krydda", ungefär. Det som händer om jag slutar hade hänt ändå, har ingenting med åtta konsonanter och fyra vokaler sammansatt till två ord som betyder "något-att-ha-i-maten", att göra. Saker händer hela tiden. Negativa som positiva. Men det har inte med mina ABSURDA tvångstankar att göra. Kan faktiskt inte förstå att jag säger det (skriver). Ha! De är absurda. Orealistiska.

Röster och tankar får inte styra. Rösterna betyder inget. Tankar betyder inget. Värdet av tanken däremot, i vilken grad positiv energi det bär med sig - kan ändra mycket. Tänker jag positivt skickar jag ut positiv energi som åter kommer positivt. Och peppar-peppar är i det fallet inte positivt, eftersom det bär med sig rädsla och ångest.

Jag måste ta ko-man-DO!

Värme och kärlek, Yasmine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar