tisdag 29 november 2011

- Bloggserie - Tema: Bye bye BDD

Innan jag börjar serien hänvisar jag till det här inlägget, där jag kort beskrev vad serien skulle handla om.

DEL 1: kort info

Dysmorfofobi, BDD (Body Dysmorphic Disorder) innebär inbillad fulhet.
Störningen innebär att man har en bild av sig själv som inte stämmer, samt att man lider extremt mycket av sitt utseende, i så stor utsträckning att det sociala livet blir lidande. Oftast ter sig detta i extrem utseendefixering. Vanligtvis föranleder syndromet att "ritualer" formas. Situationen för dem som lider av störningen och därmed innehar denna föreställning om sig själva blir i de allra flesta fall ohållbar i längden. Den drabbade isolerar sig allt mer och mer, för denne är fullt upptagen med sitt utseende, och alla de ritualer det innebär. Läs mer på wikipedia här.

DEL 2: video-inslag

Här länkar jag till en video till outsiders om BDD. Det handlar om Yvette, 23, som lider av sjukdomen.
(Förövrigt om ett par andra personer som lider till det yttersta av två andra slags fobier, dinosauriefobi och emetofobi, kräkfobi.)

Här länkar jag till en Dr Phil serie, handlar om en ung kvinna som lider av sjukdomen så svårt att hon inte lämnat huset på två år:

DEL 1
DEL 2
DEL 3
DEL 4
DEL 5

DEL 3: länkar

http://levamedbdd.dinstudio.se/
Två mammor med erfarenheter av BDD har skapat denna sida om BDD där du kan hämta kunskap, berätta din historia och få kontakt med fler drabbade.
http://www.bdd-sverige.net/
Forum om BDD, dysmorfofobi.
http://www.ocdforbundet.se/
Ananke, OCD förbundet om bland annat OCD, trichotillomani (hårryckande) och BDD.

Har du tips på fler länkar, exempelvis hemsidor, forum, bloggar - angående BDD? Landoffairys@live.se

DEL 4: fördomar

"Det handlar alltså om att hon/han är ful"

Sjukdomen BDD handlar egentligen inte om det egentliga utseendet, hur personen ser ut. Sjukdomen handlar inte om att andra ser personen som ful och oattraktiv. Sjukdomen handlar om den egna attityden mot/synen på personens utseende. Många gånger kan den drabbade tänka "om jag bara såg ut som henne/honom...". Om nu personen skulle få sitt "drömutseende" följer ändå sjukdomen, attityden med, och synen blir likadan fast på ett annat utseende. Många opererar om sig och går igenom svåra plastikoperationer för att få det utseende denne vill ha - vilket bara förvärrar, då man hittar fler och fler fel.

"Jaså, hon är fåfäng"

Fåfäng från en ordbok = egenkär, självfixerad, självupptagen, utseendefixerad, ytlig.
Utåt sätt kan en person som är väldigt utseendefixerad ses som just fåfäng, men utseendefixerad är det enda ordet i den rangen som kan kopplas till BDD. "Du tror säkert bara att du är snygg" kan en person med BDD få höra - men "att jag är snygg" är motsatsen till det som något med BDD tänker om sig själv. En person med BDD vantrivs och föraktar det egna utseendet, vilket en fåfäng person inte gör. BDD är ingen narcissistisk sjukdom där du höjer dig själv och på så sätt är fixerad vid det egna utseendet, BDD är en tvångsmässig sjukdom - och någon som är tvångsmässig på det sättet njuter inte av sin tvångsmässighet.

"BDD är ett lyxproblem, en fånig anledning att må dåligt över"

Har faktiskt läst ett par personer som står bakom liknande ord, och jag tycker det är så hemskt. För att sopa bort den myten hänvisar jag till tre SHEDO-inlägg som handlar just om fördomar gentemot psykiskt sjuka. (1, 2, 3)

Så, nu var det avklarat!

Kommer du på några fler fördomar? landoffairys@live.se

DEL 5: kända personer med BDD


Heidi Montag


Amerikans fotomodell och dokusåpakändis (Laguna Beach, The Hills) som blev mest känd för sina skönhetsoperationer (opererade sig 10 gånger inom loppet av ett dygn). Sägs vara sjukligt fixerad kring sitt utseende.

Michael Jackson



Michael Jackson ("The King of Pop") sade att han led av en hudsjukdom som gjorde att hans hy bleknande. Rykten gick om att han blev sin hud själv. Då Michael gick ned i vikt spekulerades det om att han led av Anorexia Nervosa, senare sades det (av bl. a. en medicinisk expertis) att Michael var ett solklart fall av BDD/dysmorfofobi. Vad som var sant får vi kanske aldrig veta, men mycket tyder på att han hade en sjuklig fixering kring sitt utseende...

Skicka gärna in er historia om BDD!

Värme och kärlek, Yasmine 

2 kommentarer:

  1. Nu ser jag naturligtvis att inlägget är gammalt, men jag vill ändå trilla in och applådera hur väl du beskriver sjukdomen. Bra! Jättebra! Jag som också är drabbad tycker verkligen det är toppen när andra belyser sjukdomen. Tack! Jag noterade även att du själv är drabbad och önskar dig all lycka till.

    SvaraRadera
  2. Hoppsan, jag läser nu att du till och med är frisk från din BDD. Så underbart! Jag har själv precis avslutat min behandling, men har en lång bit kvar innan jag kan kalla mig frisk och fri. Hur gick det till för dig? Fick du någon hjälp? Hur har vården bemött din problematik? Ursäkta alla frågor, du behöver såklart inte svara, men det vore väldigt intressant att veta.

    SvaraRadera