torsdag 24 november 2011

Lägesrapporter som utlovats

Lägesrapport 3



Den tredje och sista lägesrapporten får bli om mina tvångstankar, eller främst tvångshandlingar, som blir allt värre. Det blir allt mer omöjligt att prata till mig nu, innan man är säker på att jag inte är mitt i en ritual, för om någon så när som säger mitt namn då jag hör - är det bara att bara att börja om, även om det kräver tjugo minuter extra. Återigen ska allt jag gör göras enligt en viss mall. Det ska sägas rätt ord från början till slut, tänker jag "nu tvättar jag under naglarna" i den ritualen då jag ska tänka "nu tvättar jag mellan fingrarna" börjar jag om. Jag har som förut ännu fler "grenar" från "tvångsträdet", och är en "gren" klar och jag börjar på nästa, kan jag som tur är börja om från bara den grenen och inte hela trädet. Men grenarna kan vara allt ifrån en minut till tio minuter, och i grenarna är det ännu fler mindre grenar, ända in på den sista tvångshandlingen. Trädet pågår hela tiden. Jag lever på det där jävla förbaskade trädet, hur mycket jag än åkallar yxan (här var vi poetiska, tjohej).

Exempel: jag tog ett bad. Det tog en och en halv timme. Sen duschade jag av mig, utförde alla renlighetsritualer (peela rätt, tvätta rätt, skrubba rätt, torka rätt, ta ansiktsvatten rätt, smörja in rätt, osv) på (i detta exempel) ansiktet. Alla renlighetsritualer skulle göras, det sista tar 45 minuter. Precis då jag torkat mig och smörjt in mig hör jag någon ropa, ska precis klä på mig. Tankarna driver mig ned i badet igen, sätta mig ned och "bada" för att börja om från början, efter fem minuter gör jag om 45 minuters ritualen med peeling, tvätta, skrubba, torka, ansiktsvatten, lotion och likaså på alla kroppsdelar + tankeritualen om mitt utseende på tjugo minuter.

Tankeritualer detsamma, kvarstår två ord i ritualen på en halvtimme och  något avbryts gör jag om. Och sen förbannar jag mig själv för min värdelöshet. Vägen mellan "gjort fel" till "värdelös" är kort. Jag vill inte hata mig själv igen, inte som förut. Jag vill behålla självförtroendet jag byggt upp. Men straffar jag mig inte mentalt eller fysiskt då jag gjort något fel väller känslorna över.

Värme och kärlek, Yasmine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar