torsdag 27 december 2012

Jul hos Lind - där är saker på sitt egna lilla vis

Nu får det bli en liten kort resumé av de senaste dagarna!

I lördags var det mini-julafton hos mormor och morfar. Det var roligt att få träffa lite släkt och andra som var där, som man inte träffat på länge. Vi åt julmat, delade ut några julklappar och pratade i några timmar, sen fastnade typ häften framför teven. Senare på kvällen kilade vi de fem minuterna det tar med bilen hem, och tog det mest lugnt

I söndags lades av fokus på julklappar mer eller mindre, hann få klart allt till den övriga släkten som tur var. Mediterade på kvällen, vilket alltid ger ett väldigt lugn, som jag behövde mitt i julstressen.

I måndags var det ju som bekant julafton, som alltid spenderas ungefär likadant och lika galet! Pysslade klart allt som skulle med, julkort till diverse, och försökte hinna med lite annat som kändes viktigt. Så fort bilen rullar iväg till Bålsta och huset Lind startar årets julafton...

15:05 - Jag, mamma, pappa och Alex anländer i sista stund till farmor och farfar. Vi börjar oftast vår hälsning med någon check slogan, eller typ "glad påsk", sen tar lugnet slut i huset Lind. Kalle Anka är på TV, tomtarnas verkstad har redan börjat. I vanlig ordning är det killarna + jag med tankarna på annat håll, som kollar igenom heeeeela programmet, mest för att det "ska göras". I annan vanlig ordning kan jag precis alla repliker och mumlar automatiskt med.

16:00 - En timme efter börjar Johanna kan inte vissla eller vad den nu heter (vem ser seriöst på den!?) och vi sätter teven på ljudlöst och börjar äta den trevliga julmiddagen. Egons jul slår vi på som varje år (man väljer mellan slår på och sätter på där, båda känns lika fel. Ignorera om du inte förstod) och detta år frågade jag min farbror; "hur länge har vi lyssnat på den här?" och jag fick veta att jag egentligen inte vet hur en jul utan Egon ser ut, för den har alltid varit på, kommer alltid vara. Den enda julmusiken jag klarar av i princip, av ren traditionell mys-myskänsla och för att man lär sig att stänga av till sist. Nåväl, vid matbordet släpper alla ut sina inre barn och vi går tillbaks till något slags hysteriskt roligt dagis-stadium.

Tre nyckelord för årets skämt:
Årgången på kakan (internt)
Tartex (internt)
Yasmine och rakblad (internt)

Ja vi har lite udda humor, jag tycker att när man väl varit lite halvknasig under lång tid kan man lika gärna skämta om det, och det gör vi så gärna i min familj, särskilt jag. Livet skall tas med en nypa salt, man har inte roligare än man gör sig, etc. Ska inte gå in på detaljer ifall nu mina bloggläsare inte skulle förstå min humor och utbrista "men gud så hemskt!!!!" vilket de flesta gör om de inte hajar att det helt enkelt var ett - skämt - .

18:00 - Efter maten väntar vi på att pappa ska ha ätit upp (internt) och börjar plocka undan. Jag går på toaletten och gör 5 ritualer av tvångsmässig art, sedan är det dags för julklappsutdelning. I vanlig ordning få alla vänta på mig, då jag inte gjort klart alla julkort än (fortfarande är ett ofärdigt, men det behöver vi inte gå in på), sedan anländer jag till soffan. Vi har väldigt många traditioner i vår släkt som ska hållas, ungefär som i Svensson Svensson (VARFÖR MISSADE JAG DET JÄKLA PROGRAMMET DAGEN INNAN, DET SKAAAAA GÖRAS VARJE ÅR MEN NU HAR DE BYTT DAG, WHYYYYYY, SAD FACE, osv) förutom att i vår familj är inte traditionerna så normativa. Med risk för att göra bort mig som jag gjorde på lågstadiet när jag berättade om våra traditioner (som jag trodde aaaaalla gjorde...) håller jag dem för mig själv i år. Nu är det dags för julklappsöppning. Oftast öppnar en i taget och alla utbrister "WOOOWOWOOHOO!" när vi ser vad det innehåller, i år skrek vi bara en gång, vi är ju trots allt vuxna. Eller något.

Jag fick följande julklappisar...

- 3 böcker, två andliga och en deckare.
- Rökelser, chakrarökelser.
- 2 stenar (vilket ledde till ett internt skämt som bara häften fattade, asgarv i två minuter)
- ...

... nu undrade ni kanske varför i självaste fan jag får stenar i julklapp, men då ska jag förklara det för er;
Det var magiska new-age stenar, den ni!

- En kalender för 2013.
- Underkläder (oh-oh)
- Strumpor.
- 2 skivor.
- Strumpbyxor.
- Nattlinne.
- Parfym.
- Pengar.

För pengarna ska jag köpa en ny mobil, denna gång gärna från denna epok, och ej stenåldern.

(Edit: tomten kom inte i år, tydligen tycker inte släkten det behövs då vi slutat tro på tomten, därav gråt och besvikelse, men vi har återhämtat oss.)

19:15 Efter det var det fika och gåtor. Därav dagens andra stund av hysteriskt skratt. Ni skulle inte förstå vad vi skrattade åt om jag berättade, för det är väldigt komplicerat, men vi fick ont i magen och blev trötta = gott tecken. Efter fikat blev pappskallen (internt namn) sjuk, så vi tog det mest lugnt. Jag skickade ett ex antal sms till alla jag inte redan sagt god jul till, sen drog vi hem!

Igår och idag har jag mest försökt återhämta mig (alltså inte från julafton, mer från all stress som varit), pratat lite i telefon, packat upp julklapparna, suttit vid datorn och pysslat. Fanns några saker jag planerat in, några har jag hunnit, andra får jag ta imorgon. Man kan väl säga att jag mått rätt bra under dessa dagar, inga dippar mer än vanlig vardags-oro. Men för det mesta har jag känt mig jäkligt tillfreds med allt.

Imorgon måååste jag satsa på föreläsningen... Kanske bäst jag sussar så jag blir utvilad till imorgon.

God jul återigen, megakram! <3

Från min facebook till er mina kära tomtenissar!

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar