tisdag 8 oktober 2013

Bloggserie: dikter. Del 2 - "hoppas att någon finns där för mig"

Sökte igenom mina word-dokument sedan några år tillbaka. Under perioder i livet har jag skrivit väldigt många dikter. Så här i efterhand märker jag att dikterna berör liknande ämnet och att det finns nyckelord i dikterna, såsom känslor som varit tabu, fasader, människor och väsen som gjort mig illa och självförakt. Jag tänkte dela med mig av några dikter här, har tyvärr inte skrivit datum på dem, men kan ana att de är skrivna mellan 2008 och 2012.

-------------------------------------------------------------------------------

Från mina första stapplande steg har jag haft ett leende
Omkring sorgen
Varit den som alltid tagit hand om alla
Låtit tårarna torka mot mina axlar
Som en klippa
Samtidigt som jag själv varit nära att falla

Från mina första stapplande steg har jag gråtit
Bakom leendet
Velat försvinna varje evig sekund utan att visa
Velat skrika och vädja om min egen existens
Bli sedd
Ändå har det varit samma visa

Hoppas att någon finns där för mig
Då jag gråter
Hoppas att någon kan se bakom mitt leende
Som alltid kommer
Åter

Från mina första stapplande steg har jag hatat
Den jag varit
Som aldrig kommer kunna nå sina mål
Att lyfta upp alla andra att nå ljuset
Medan jag fått vara på botten
Är kanske mer än jag tål

Från mina första stapplande steg har jag älskat
Älskat livet
Alltid sett det fina
Det ingen vet är att det är en lögn
Att tårar rinner
Så säg mig, kan du torka mina?

Hoppas att någon finns där för mig
Då jag gråter
Hoppas att någon kan se bakom mitt leende
Som alltid kommer
Åter

Hoppas att någon finns där för mig
Då jag gråter
Hoppas att någon tål då fasaden rämnar
Och trots det
Mig förlåter


--------------------------------------------------

Kommentar:

Ja, dikterna var väl för det mesta långt ifrån positiva. Kanske just för att uttrycka det jag aldrig annars kände jag kunde uttrycka, det jag trodde människor skulle lämna mig för om jag uttryckte (som jag beskriver), nämligen sorg. Sorg var förbjudet i mina ögon, jag hade ingenting att sörja, att gråta för. Hade blivit förbjuden att gråta under lång tid, och tillslut var tårar skamfyllda. I den här dikten märker jag tydligt min syn på mig själv sedan tidiga år, att jag var den som behövde hålla en fasad uppe och alltid kände att jag behövdes till att trösta. Skämdes över att själv känna ett behov att tröstas, slets mellan tanken på att det även var min rätt att få tröst, att bli sedd, samtidigt som andra tankar tyckte jag var patetisk som kunde tänka så. Leendet, skrattet och konsten att skämta bort allt var mitt försvar under många år, det var lätt att skratta till när någon gav en pik, gjorde situationen mindre pinsam. Innerst inne önskade jag nog att någon kunde upptäcka att det fanns tårar bakom det där leendet. Och jag hoppades bli förlåten för det.

1 kommentar:

  1. Fängslande du skriver.

    Jo, jag försöker ta hand om mig så gott jag kan. Du också hoppas jag.
    kram

    SvaraRadera