tisdag 27 augusti 2013

Lite resumé av veckan, + lite tankar kring engelskans benämning av ensamhet

Nu har det snart gått en vecka sedan resan, och jag har återfått även fysisk energi (och starka benmuskler efter allt vandrande). Direkt efter att jag och mamma lämnat Arlanda förra onsdagen, svängde vi förbi Sigtuna och tog en latte + bakelse på det bästa caféet jag någonsin fikat på. Helt utomordentligt god latte. Berättade om resan och allt vi hittade i Österrike, för mamma under vistelsen på Sigtuna. Sedan åkte vi hem, och jag spenderade dagen med att ta igen allt som hänt på internet (...). Saknade Österrike, och framförallt F enormt när jag skulle sova på kvällen, så tomt att inte ha någon bredvid sig. Men jag blev glad när jag tänkte tillbaka på det roliga vi fått uppleva i Österrike samtidigt.

I fredags sjöng jag för första gången på en och en halv vecka, hos musik-D. Vi sjöng några gamla låtar, och det gick väldigt bra, faktiskt. Trots ingen sång på ett tag. Efteråt pratade jag med K som genast sade att jag såg så pigg och frisk ut, så härligt att höra. Hon märkte hur jag sken upp när jag fick berätta allt, och lade fram flera gånger för mig hur långt jag kommit. Jag känner så själv också. Åt lunch på taco bar helt själv efteråt, tycker det är skönt att vara för sig själv ibland och bara ta det lugnt. Tycker det här med ensamhet är intressant. I engelskan finns ju de två orden "alone" och "lonely", vilket jag tycker är väldigt bra, för det speglar två olika typer av känslor. Att vara "alone" är ingenting jag har problem med, jag har spenderat mycket tid själv under livet (inte alltid in a good way, men det har i nuläget blivit något jag kan njuta av) och behöver inte känna mig ensam för det. Däremot "lonely", att känna sig ensam i världen, bortvald etc, är en känsla jag har svårare för. Och jag kan känna mig mer ensam, "lonely" i en situation med många människor. Jag kan känna mig omringad med människor, och känna mig lycklig när jag är för mig själv, för jag vet att det finns människor som älskar mig - och ett jag som respekterar mig. Liten inflikning bara. Tog mig hem på eftermiddagen, och spenderade tid hemma för att ta det lugnt, umgås med enbart pappa och lillebror (då mamma åkte iväg till Göteborg över helgen). Åt tacos, snackade och skrattade mycket.

Under lördagen åkte jag med lillebror och pappa till landet i Norrskedika (mina farföräldrars lantställe) medan de har stället kvar, det ger en dust från barndomen. Väldigt mysigt hade vi! Vi fikade, åkte iväg på loppis, besökte Öregrund för att äta glass och promenera runt, och åkte sedan tillbaka för att grilla. Vid kvart i sex tog jag bussen till Uppsala, gick på toaletten för 26 kronor (behövde verkligen gå på toaletten och nix, inte kan man låna en toalett utan att köpa något, så då köpte jag te för 26 kronor som jag... behövde toaletten för igen, smart idé!) och väntade på F en stund. När vi kramat om varandra och pratat på fiket ett tag, tog vi bussen ända till Idealbyn. Helmysig kväll med mycket prat och gos, vi somnade nog kring ett.

Glömde nämna - i fredags var det exakt ett halvår sedan jag och F träffades för första gången  :') Och på söndagen var det fyra månader sedan vi blev ihop! Åh gud... tiden går fort när man har roligt, och är kär. Vi hade mycket intressanta samtal vid frukostbordet, mycket vettig kille den där F! Man skulle nästan enbart kunna bli kär i grabbens vettighet, och sen har vi ju ännu mer därtill. Vi tog mammas bil till Sigtuna (där vi var exakt en månad tidigare) och fikade på ett lite dyrare ställe (... ekonomin, utgifterna måste nog skärpas till lite) och slog oss sedan ned på en bänk vid sjön för att fira sommarslutet och att jag fått vara F's flickvän i fyra månader, superfint. När vi kommit tillbaka följde jag med F till bussen, och gick sedan själv tillbaka för att laga mat. Kvällen var lugn, minns inte riktigt vad jag gjorde.

Igår åkte jag till Uppsala för musikgrupp, mycket sjungande, skratt och prat blev det! Skoj att höra att man fått färg också ;) Tog en (billig) fika med A därefter, vi pratade bort ett par timmar, lika givande som alltid! Var hemma sju, lagade middag och pysslade lite, sedan pratade jag med M3 i 45 minuter på kvällen. Så härligt att få prata med henne lite. Somnade miss i nassen. Mitt i natten alltså, det andra var ett gammalt släktuttryck á la pappa.

Idag har jag gjort en hel del nytta! Städat huset rent med mamma, duschat + lagt ansiktsmask, betalat räkningar och lite annat nödvändigt. Skönt att få det gjort, man blev som en ny människa efter städningen. På kvällen har det kikats på idol, messats med pojkvännen, och blir strax att sova.

Skriver mer snart igen! Imorgon blir det träning för första gången på länge, i alla fall på curves. Sedan har jag lite planer hemma, får se vad jag hinner med.

Ciao! <3

Yasmine

1 kommentar:

  1. Hejsan, Din blogg har kommit upp i en sökning efter bloggar förknippade med psykisk ohälsa vilket får mig att anta att psykisk ohälsa är något som du skriver om regelbundet i din blogg. Jag driver själv en blogg om psykisk ohälsa och har i min blogg startat upp ett projekt för att få fler människor att prata öppet om sina erfarenheter med psykisk ohälsa.
    Psykisk ohälsa är fortfarande ett tabubelagt ämne med många fördomar.
    Genom att bryta tabun kan vi öka kunskap och där med även minska fördomar. Vill du vara med i eller veta mer om mitt projekt ”Modiga Människor” Skriv ett mail till Polyhymnia__@hotmail.com
    Mvh Sara Modigh http://saramodigh.bloggplatsen.se/kategori/239159-modiga-manniskor/

    SvaraRadera