tisdag 24 januari 2012

Måste släppa kontrollen


Igår var det först besök hos K på mottagningen, det var ett bra samtal.
Besök hos E sedan, healing och fika.
Änglamorbror var där.
Fick många goda råd.

Det primära sättet för mig att hantera kriser och känslor, om det inte handlar om att skada mig - är genom att tänka. Jag tänker mig bort från smärta. Jag samlar all kontroll i huvudet, där jag delar upp varje liten känsla, och rätar ut den genom att kontrollera den. Kan handla om en röst, en fras, en självföraktande tanke, matångest, minnen, utsuddat smink och diverse alla tvångstankar. Allt som känns, allt som är jobbigt, allt som värker i hjärtat. In i ett tyst rum och tänk. I minuter. I timmar. I dagar. I veckor. Konstant. Få avbrott. Ingen får prata med mig. Ibland räcker inte det. Ibland kunde jag sätta mig ned på soffan och inte röra en del av kroppen på flera timmar. Ibland gick veckor med samma rutiner. Kontroll som fick mig att krampa. Kontroll som fick mig att svälta. Kontroll som fick mig att bli fullständigt handikappad och förlora alla normala kroppsliga funktioner, som att göra mat och äta själv, eller klä på mig kläder. Kanske ska jag ta mig en promenad med en vän? Nä, just det, kan ju inte det, det är detsamma som att förlora kontroll. En annan gång. Jag har förlorat kontrollen över kontrollbehovet.

Änglamorbror sade åt mig att våga släppa kontrollen. Våga sluta tänka. "Då kan jag försöka gå ut och sätta mig på gräset i sommar, fokusera på att slappna av och inte kontrollera". Ajaj, felsignal, pip. Där började jag tänka igen.

Då man flyr upp i tankarna konstant och tänker mer än man gör - behöver man jorda sig.
Att jorda sig innebär att man skapar en balans, tänk dig yin och yang - svart kräver vit för att balansera.
Du behöver släppa ditt s.k "ego" ibland och följa magkänslan - men du behöver även din logik, enligt mig. Genom att jorda dig och även använda dig av ditt praktiska, fysiska jag återfår du balansen.

Min uppgift är nu att:
Släppa rädslan över att inte göra allt perfekt, våga göra fel
Släppa på kontrollen
Gå upp på morgonen utan att se mig i spegeln det första jag gör
Vara med och laga mat, röra maten, våga se mat som något viktigt
Vara ute i naturen, hoppa i vattenpölar, röra snön, känna solen, vara aktiv med mitt fysiska jag
Leta efter en keramikkurs! Lera är en del av ett jordsligt element - och dessutom är det säkert roligt...

Idag har jag ätit = bra
Tränat = bra
Tänkt = mindre bra
Promenerat = bra
Och ska strax meditera...

Uppdaterar snart!

Värme och kärlek, Yasmine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar