lördag 5 april 2014

Kan inte längre blunda

Hej kära vänner!

Nu har ytterligare ett par veckor gått, och jag har både roliga och mindre roliga saker att berätta. Det roliga är att jag haft min föreläsning på infoteket nu, vilket gick jättebra och jag känner att jag utvecklats. Fick väldigt fin feedback och nya uppdrag tack vare att jag föreläste där. Känner att jag behärskar min nervositet mer nu också, dagarna innan. Och det är alltid givande om man kan inge människor hopp, och tro. En annan rolig sak är att jag varit på releasefesten till bandet Beat Funktion's nya skiva. Bandet jag skrev en låt till. Var där igår med älsklings-F, bästa A och hennes kille P. Supertrevligt, väldigt härlig stämning och bra konsert. Fick somna i F's armar den natten, vilket var otroligt fint efter en lång kväll.

Det mindre roliga är att vissa saker har förvärrats. Närmare bestämt mitt tvångssyndrom. Det har förvärrats ganska drastiskt. Jag har ljugit för mig själv länge, och därmed kan man säga att jag omedvetet ljugit även för andra. Har inte velat inse. Men nu tänker jag vara öppen. Jag kan inte längre blunda för att jag har ett svårt funktionshinder, även nu. Jag känner mer lycka än jag gjort någonsin i mitt liv, men just nu känner jag även mycket frustration. Har en fel-känsla i huvudet ständigt, tvivlar på allt och försöker dämpa min oro och felsignalen genom att tvångstänka. Det har alltid varit mitt sätt att hantera en inre stress. Men nu har det spårat ur.

Därför har det blivit mindre inlägg i några perioder. Och därför måste jag ibland ta en paus från allt, för att få pusta ut. Har pushat mig själv för hårt, och närstående får påminna mig om att jag ännu inte fungerar helt "normalt" (vad nu normalt är). Måste pusha mig själv ännu mindre från och med nu. Känna av signaler. Och ta tag i mina tvångstankar, och min ständiga oro över allting. I onsdags var jag ärlig mot min psykolog (istället för att prata om allt som är bra, och kanske, eventuellt, sista fem minuterna ta upp det negativa) och sade som det var. Vi ska börja behandla mina tvångstankar ännu mer nu. Jag vill verkligen bli fri! Och jag är en kämpe, så det tänker jag bli. Jag kommer fortsätta föreläsa, skriva och allt jag gör - men tänka efter en gång extra innan jag beger mig ut på nya upptåg. Känna efter, klarar jag verkligen det här nu? Nu ska jag kämpa mig loss mina tvångstankar en gång för alla. Antagligen kommer jag alltid ha tvång, men det får inte påverka till den grad det gör nu.

Våren är här i alla fall. Skönt! Nästa vecka ska jag försöka ta prover för mitt järnvärde igen, se om det kan vara något fysiskt som förvärrar. Förutom det ska jag träffa F, och bege mig till Uppsala för att sjunga.

Ta hand om er fina läsare! Jag återkommer, när jag får tid över.

Ljus till er,

Yasmine

3 kommentarer:

  1. Modigt av dig att berätta sanningen om dina tvång, både för dig själv, din psykolog och för alla andra som läser din blogg!

    SvaraRadera
  2. Väldigt starkt det som du skriver!
    Mitt namn är Jelina och jag går Socionomprogrammet vid Malmö högskola. Jag undrar om du skulle vilja hjälpa mig i mitt examensarbete om självskadebeteende och hur unga tjejer som är drabbade framställs i litteratur och i media. Jag behöver ett antal informanter som kan sprida sin kunskap och erfarenhet om självskadebeteende och jag hade hoppats att du skulle vilja svara på några frågor via mail om detta. Givetvis är du garanterad anonymitet om du deltar.
    Om du är intresserad kan du väl maila mig på: jelina.scheiding@hotmail.com
    så förklarar jag mer om studien.
    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  3. Du är så öppen och det gillar jag med dig. Jag vet att du kommer klara av att minska ner tvånget. Tvångstankarna är just bara tvångstankar som vill göra allt för att få sitt begär tillfullo. Hata tvångs. De kan besegras men då gäller det att gå emot dom och det är ju inte det lättaste, men du klarar det! De ska inte få styra. Kram

    SvaraRadera